Tuesday, June 14, 2011

::keBAHAGIAan HATI ::





hati yang sekeping , banyak sekali implikasinya. bahagianya kita, deritanya kita, baikkah kita, jahatkah kita.. semuanya terletak pada hati nan satu ney laa .

orang yang menderita hatinya , mampu bangun dan membuang luka dan duka itu jauh , menjadikan ia satu sejarah silam, dan mampu mengembalikan gembira di hati, agar monolog hati kita menjadi ucapan syukur, kata yang terpahat di hati kita , perkataan terima kasih, lukisan yang terukir di dinding hati kita, lukisan indah dan meriah.

masyaallah, sesungguhnya dunia ini indah, ujian ALLAH itu manis. caci dan cela itu rencah, apa sangatlah kata nista orang, apa pula puji melambung, segalanya milik ALLAH. kita tak punya apa,  kita hanya hamba. bukan tuan. mengapa mahu merasa derita atas apa yang diperlakukan oleh Tuhan yang empunya segala atas barang milik dan ciptaanNYA.

lalu, hati kita mula menderita, mula berkeluh kesah, mula mempersoalkan ini dan itu, mengapa begini dan mengapa begitu, mengapa tidak begini dan mengapa tidak begitu?




persoalan – persoalan inilah yang membawa monolog duka dalam hati.. membuatkan syukur, terima kasih, redho, tenang, ikhlas terhijab. terhalang dan tidak wujud terus dalam diri.

gagal rasa syukur, tak mampu rasa terima kasih, tak tergerak hati mahu memaafkan.  tidak dapat rasa kasih pada sesama manusia, maka tak wujudlah rasa tawakal dalam hati, tak akan timbul rasa berserah sepenuhnya secara total kepada ALLAH, maka, kita tidak dapat mengecap keredhaan daripada Allah S.W.T.

sedangkan semua ini,
1. sifat memaafkan
2.rasa berterima kasih
3. sabar
4. perasaan kasih pada manusia
5. tawakkal
6. menyerah diri  kepada ALLAH secara total
7.redha




adalah 7 sifat yang akan mewujudkan 7 lapisan aura yang menjadi pelindung kepada kekuatan jasad dan kekuatan rohani, yang dengan memiliki aura yang tinggi, hati mudah amat merasa bahagia, walau apapun ujian yang ALLAH beri kepada kita.

moga 7 lapisan pelindung diri dan hati didizinkan menjadi milik kita.



                     mencari kebahagiaan . . .

  • bebaskan diri daripada perasaan dendam , ego , sombong , dan takut .
  • hidup dalam kesederhanaan , memberi banyak dan mengharap sikit .
  • isi dan penuhkan kehidupan dengan kasih sayang .
  • lupakan kepentingan diri , dan ingatlah orang lain .
  • lakukan kebaikan sesama manusia sebagaimana kita ingin diperlakukan .

moga kita sama sama mendapat kebahagiaan di dunia dan akhirat . 
InsyaAllah . :)



BEST tak ? kalau best , LIKE jewppp . HEHE . :)

No comments:

Post a Comment

komen laa cket , takkan baca jewpp . HEHE :)