Friday, July 8, 2011

::Kenapa urat kita warna biru ?::

Haaa , pernah tak korang terfikir kenapa ek urat urat kita warna biru ? Mungkin ade yang dah tau pasal ney kan , tapi tak kurang jugak yang masih belum tau pasal info ney , right ? 


Frankly speaking , aku pown baru je tau pasal ney , 
tapi mase kecik kecik , pernah laa gak terfikir , 
eh nape ye urat kat tangan arwah atuk warna biru kehijau hijauan ? 
mungkin atuk makan gula gula antu warna biru kowt . HAHA
Budak budak , 
kadang kadang xterfikir dek akal , 
tapi dowang boleh come out with something weird . HAHA . 
Aku da paham sgt , 
sebab aku pown 
pernah jadik kanak kanak 
yang suka bebenau tanya benda benda pelik 
sampai orang orang dewasa terpaksa
 ‘angguk angguk , geleng geleng ‘ . HEHE . 
Sampai camtu skali kan .


Okey , back to our story . Urat warna biru ? wahhhh , itu tak pelik ye . Memang itu kejadian manusia , indah ciptaanNYA . Allah tu Maha Mengetahui tentang sesuatu . Persoalannya , mengapa terdapat urat yang menyalurkan darah di tubuh kita berwarna biru ? As we all know , jantung kita selalunya mengepam darah ke seluruh tubuh . Sel darah merah membawa oksigen daripada paru paru ke seluruh sel lain di dalam badan kita . Makanya , secara tidak langsung oksigen tersebut menjadikan sel darah merah kelihatan berwarna merah terang. Apabila sel sel berkenaan selesai menyalurkan oksigen , sel darah merah akan kelihatan biru tua atau ungu .

Terdapat dua jenis urat darah iaitu arteri dan urat . Arteri merupakan urat darah yang membawa darah yang berwarna merah terang yang kaya dengan oksigen keluar daripada jantung manakala urat pula menyalurkan semula darah yang berwarna biru tua yang tidak mempunyai oksigen ke jantung dan paru paru . Korang tau x , arteri ngan urat umpama langit dengan bumi , JAUH tuhhh ! HEHE . Arteri duduknya nun jauh di dalam badan kita , urat pulak terlalu dekat ngan kulit kita . Jadi , urat darah yang berwarna biru tu adalah urat yang membawa darah balik ke jantung dan paru paru untuk dipamkan dengan oksigen . Ok , DONE ! HEHE . Aku kagum dengan proses kejadian manusia , sungguh UNIK !



BEST tak ? kalau best , LIKE jewppp . HEHE . :)

No comments:

Post a Comment

komen laa cket , takkan baca jewpp . HEHE :)